Ik ontwikkel samen met collega's onderwijsmateriaal m.b.t. internationalisering en ben een voortrekker bij het gebruik daarvan.
Voor het internationaliseringsproject Minderheidstalen heb ik samen met collega's (binnen en buiten Comenius) en studenten van de NHL meegewerkt aan de ontwikkeling van onderwijsmateriaal met betrekking tot de Friese taal en cultuur. Dit resulteerde in een aantal actieve en uitdagende opdrachten die zelfs officieel zijn uitgegeven.
Het lesmateriaal dat in het krantenartikel hierboven te beschreven is, is te vinden onder de volgende link Een aantal van de lessen die in dit lesboekje terug zijn te vinden heb ik ook ingezet tijdens de reguliere lessen Frysk die ik heb gegeven.
Ik kan samen met collega's en management aangeven waar internationalisering in het curriculum een plaats zou kunnen krijgen.
De afgelopen vier jaar heb ik deel uit gemaakt van een groep docenten die een relatief grote rol speelde in het uitvoeren van allerlei zaken aangaande internationalisering. Met deze collega's (oa Letty en Ronald) heb ik regelmatig contact gehad over waar en hoe internationalisering ingezet zou kunnen worden in het curriculum.
Ik motiveer en enthousiasmeer collega's om deel te nemen aan internationaliseringsprojecten, fysiek en/of online.
In fysiek opzicht heb ik samen met Letty diverse collega's enthousiast gekregen om deel te nemen aan en vooral mee te werken binnen bepaalde onderdelen van de internationaliseringsprojecten. Zo heeft de docente bevo vorig jaar meegewerkt door een workshop portret schilderen te geven en heeft de docent LO een aantal sportieve activiteiten op touw gezet waar de uitwisselingsleerlingen aan mee konden doen.
Ook hebben Letty en ik collega's bereid gevonden om als begeleider mee te gaan bij een uitwisseling met het Duitse Emden.
Ook online hebben we collega's enthousiast weten te krijgen voor internationalisering. Zo is Bianca met Cambridge English met MySN aan de slag gegaan, hebben de Basken zich vorig jaar geregistreerd op minderheidstalen.nl en hebben onze vrienden uit Emden ook de gang naar MySN weten te vinden!
Ik werk via MySN samen met collega's in het binnen- en buitenland om een duurzaam netwerk op te bouwen en in stand te houden.
Op dit moment zijn Letty en ik bezig met een pilot waarin we via MySN samen willen gaan werken met een school in Noord-Ierland of Nieuw-Zeeland. We hopen dat de contacten met deze scholen uiteindelijk zullen leiden tot een duurzame samenwerking. Daarnaast ben ik zeker van plan om de komende jaren door te gaan met MySN, van daaruit kunnen we zeker verder bouwen aan een duurzaam netwerk waarin steeds meer scholen een plaats in zullen gaan nemen.
Ik ben in staat om met collega's in het buitenland richting te geven aan de eigen vakcomponent.
Tijdens de uitwisseling met Baskenland hebben wij als docenten leerlingen laten samenwerken door samen wiki's te maken waarin allerlei zaken uit beide culturen met elkaar werden vergeleken. Een aantal van deze wiki's hadden een historisch tintje. Hieronder een kort fragment uit zo'n wiki.
Ook hebben we afgelopen jaar een delegatie Belgische studenten en docenten op bezoek gehad die kwamen kijken naar het onderwijs dat we hier geven. Ik heb toen met een aantal van hen gesproken over het vak en de manier waarop er les werd gegeven. Voor het vak geschiedenis wisten zij me te vertellen dat er, volgens hen, weinig verschillen waren met hun manier van les geven. Ook de inhoud (in ieder geval voor het vak Romeinen, de les die toen gegeven werd) kwam overeen.
Ik vervul een voortrekkersrol op mijn school waar het gaat om didactisch ICT gebruik.
Tijdens mijn lessen probeer ik in toenemende mate gebruik te maken van ICT. Bij de methode voor het vak geschiedenis hebben we nu een licentie voor het gebruik van een website waarop de leerlingen een paragraaf uit het boek kunnen vervangen voor een paragraaf over hetzelfde onderwerp, maar dan online. Ook is het mogelijk om oefentoetsen te maken en om spelenderwijs te leren. Het adres van deze website is http://www.schoolwise.nl/ Onze collega's van wiskunde gebruiken exaxt dezelfde site, maar dan voor hun eigen vakgebied.Hieronder een overzicht van een hoofdstuk op schoolwise en een voorbeeld van het spelenderwijs leren van bepaalde geleerde begrippen (in dit geval over de tijd van de Romeinen).
Bij het vak geschiedenis heb ik in het verleden ook wel eens leerlingen zelf een powerpointpresentatie laten maken. Dit moesten zij dan doen in groepsverband. Vaardigheden als samenwerken en presenteren kwamen daarin erg duidelijk naar voren.
Ik ben van mening dat ik zelf nog niet vaak genoeg ICT inzet waar dit wel mogelijk is. Het gaat me dan ook nog wat te ver om mezelf een voortrekker op dit gebied te noemen. Ik zie wel verschillende mogelijkheden om met ICT aan de slag te gaan. Zo wil ik een poging wagen om volgend jaar een website of webquest te maken voor het vak Fries. Tijdens de cursus krachtig meesterschap heb ik namelijk genoeg leuke/nuttige indrukken gekregen waarmee ik uiteindelijk ook zelf aan de slag wil. Nu alleen de tijd er nog voor vinden!





