Ik kan innovatieve onderwijsactiviteiten voorbereiden en uitvoeren waarin interntionalisering centraal staat.
Binnen deze zelfde uitwisseling hebben wij evaluatiemiddelen gebruikt om te bepalen of het internationaliseringsproject naar tevredenheid was verlopen en dus ook effectief geweest.
Wij hebben bij deze uitwisseling er voor gekozen om de evaluatie online plaats te laten vinden. Hiervoor hebben wij de website http://www.vospiegel.nl/ gebruikt. Op deze website hadden we de volgende vragenlijst geplaatst. Op deze manier konden we zowel ouders als leerlingen op een eenvoudige manier een evualatie laten doen op een moment dat het voor hen goed uitkwam.
Binnen de derde competentie moet ik aan kunnen tonen dat ik de kennisbasis ICT beheers en dat ik die tevens in mijn onderwijs toepas.
Vanaf de opleiding die ik heb gevolgd en ook daarna ben ik altijd in bepaalde mate met ICT aan het werk geweest. Zo heb ik tijdens mijn de docentenopleiding Geschiedenis ook een aantal modules gevolgd in het kader van het digitaal rijbewijs, waarin zaken als Word, Excel en Powerpoint voorbij kwamen. Ook programma's als fotoshop, mediator en wintoets/hotpotatoes zijn aan de orde geweest.
Vanaf het moment dat ik bij Comenius werkte heb ik ook een aantal keren scholing op het gebied van ICT gehad, zoals werken met een smartboard, Moodle (open internetomgeving) en magister.
Op dit moment maak ik met name gebruik van het smartboard. Daar laat ik meestal korte filmpjes en stukjes van powerpointpresenataties zien. Websites die ik daarbij gebruik zijn bijvoorbeeld, http://www.teleblik.nl/ en http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/
Ik ben in staat om schriftelijk in het Engels te communiceren op B2 niveau.
Tijdens de eerste bijeenkomst voor krachtig meesterschap hebben we een test gedaan in het programma Dialang. Bij de uitkomsten van deze test bleek dat ik dat niveau beheers. Zodoende kon ik het bewijs hiervan als eerste bewezen indicator toevoegen aan mijn portfolio.
Ik kan binnen mijn onderwijs internationalisering een duurzame plaats geven.De afgelopen vier jaar heb ik ieder jaar mee mogen werken aan internationalisering. Meerdere keren hebben we naar een uitwisseling toegwerkt en in de gevallen van Sardinie en Emden ging het ook om contacten die langer dan een jaar bleven lopen. In dat opzicht heb ik de afgelopen jaren bewezen internationalisering een duurzame plaats te kunnen geven. Door de huidige finaniele situatie op school is het echter helaas niet meer mogelijk om hier op grote schaal mee door te kunnen gaan.
Op dit moment werk ik nog samen met mijn mentorklas aan MySN en ik ben ook in de toekomst van plan om dit in stand te houden. Daarmee geef ik het internationale karakter binnen mijn onderwijs wel een duurzame plaats, maar is deze kleinschaliger dan voorheen.
Ik ben in staat om mijn eigen vakgebied een internationale dimensie te geven.
Binnen MySN heb ik samen met Letty en Bianca een event bedacht waarin symbolen naar voren komen. Een groot aantal van deze symbolen hebben ook weer met de historie te maken (bijvoorbeeld met de Griekse wetenschappers).
Ook heb ik mijn vak tijdens uitwisselingen met Emden, Sardinie en Baskenland onder de aandacht gebracht door een stadswandeling door de oude binnenstad van Leeuwarden te verzorgen. Binnen een stadswandeling deden we dan ook historische gebouwen zoals de Oldehove aan.
Onze Baskische gasten tijdens een stadswandeling in het centrum van Leeuwarden en onze Sardijnse gasten op de top van de Oldehove.




