In de afgelopen jaren heb ik met verschillende klassen aan verscheidene events mee gedaan. Hieronder een aantal voorbeelden van events waar we aan deel hebben genomen:
- Winter in my country.
- The games we play (hieronder een afbeelding van de winnares van dit event).
- In and around my school.
- My favorite animal.
Naast het meedoen aan bestaande events die uitstekend aansluiten bij de leef- en belevingswereld van leerlingen tussen de twaalf en de achttien jaar, hebben Letty, Bianca en ik ook zelf een event bedacht. De naam van dit event is 'a world of symbols'. We hebben voor dit event gekozen omdat zowel wiskunde, geschiedenis als Engels hierin terug komen. Het is de bedoeling dat we het event binnenkort in gaan zetten, zodat de leerlingen er ook mee aan de slag kunnen.
In mijn onderwijs spelen wereldburgerschap en respect voor andere culturen een terugkerende rol. Deze indicator speelt zeer regelmatig een rol tijdens mijn lessen. Binnen het vak geschiedenis gaat het immers vaak om ontwikkelingen en conflictsituaties die vooral internationaal spelen. Daarbij probeer ik als docent vaak in te spelen op verschillen in sociaal en cultureel opzicht tussen volken.
Een tweetal voorbeelden van geschiedkundige perioden waarin ik hier gebruik van maak zijn te vinden onder de volgende links:
Het modern Imperialisme Bij deze periode heb ik het met de leerlingen bijvoorbeeld over het (onrechtmatig) innemen van stukken land en het dwingen tot overnemen van andere culturen op basis van een superioriteitsgevoel van de Europeanen uit die tijd.
De Tweede Wereldoorlog is een periode geweest waarin bepaalde groepen mensen met aan andere cultuur op een verschrikkelijke manier zijn behandeld. Zoiets mag nooit meer gebeuren.
Als het gaat om andere culturen (ook minderheden), probeer ik ook vaak een lijn naar het heden te trekken om leerlingen zo aan te sporen om op een goede manier met hun medemens om te gaan.
Een ander voorbeeld waarin wereldburgerschap en het hebben van respect een belangrijke rol spelen is terug te zien in een link die verwijst naar een digizine die aansluit bij onze geschiedenismethode.
Niet alleen binnen het vak geschiedenis komt het hebben van respect voor andere culturen aan de orde. Ook op andere momenten is er de mogelijk om dit met leerlingen te bespreken. Een van de momenten waarop dat vaak mogelijk is, is tijdens de dagopening. Elke week is er een ander thema aan de orde en bij elk van deze thema's heb je het over belangrijke sociale en maatschappelijke dingen. De ene keer ver weg (ontwikkelingshulp) en de andere keer dichtbij (pesten van klasgenoten). Bij deze dagopening maken we gebruik van een boekje met de naam 'Oase'.
Een tweetal voorbeelden van geschiedkundige perioden waarin ik hier gebruik van maak zijn te vinden onder de volgende links:
Het modern Imperialisme Bij deze periode heb ik het met de leerlingen bijvoorbeeld over het (onrechtmatig) innemen van stukken land en het dwingen tot overnemen van andere culturen op basis van een superioriteitsgevoel van de Europeanen uit die tijd.
De Tweede Wereldoorlog is een periode geweest waarin bepaalde groepen mensen met aan andere cultuur op een verschrikkelijke manier zijn behandeld. Zoiets mag nooit meer gebeuren.
Als het gaat om andere culturen (ook minderheden), probeer ik ook vaak een lijn naar het heden te trekken om leerlingen zo aan te sporen om op een goede manier met hun medemens om te gaan.
Een ander voorbeeld waarin wereldburgerschap en het hebben van respect een belangrijke rol spelen is terug te zien in een link die verwijst naar een digizine die aansluit bij onze geschiedenismethode.
Niet alleen binnen het vak geschiedenis komt het hebben van respect voor andere culturen aan de orde. Ook op andere momenten is er de mogelijk om dit met leerlingen te bespreken. Een van de momenten waarop dat vaak mogelijk is, is tijdens de dagopening. Elke week is er een ander thema aan de orde en bij elk van deze thema's heb je het over belangrijke sociale en maatschappelijke dingen. De ene keer ver weg (ontwikkelingshulp) en de andere keer dichtbij (pesten van klasgenoten). Bij deze dagopening maken we gebruik van een boekje met de naam 'Oase'.

