Ik kan internationaliseringsprojecten op mijn school plannen, uitvoeren en evalueren.
Vorig schooljaar hebben Letty en ik een groot deel van de organisatie van een internationaliseringsproject met Spaans Baskenland op ons genomen. Binnen dit project was het de bedoeling dat er een daadwerkelijke uitwisseling tot stand zou komen. Voor deze uitwisseling heb ik samen met Letty de planning, uitvoering en evaluatie gedaan.
Om voor een volledige communicatie van de planning en organisatie van de uitwisseling te zorgen, hebben we steeds gewerkt met 'nieuwsflitsen'. Deze gebruikten we met name om ouders en collega's op de hoogte te houden van de stand van zaken met betrekking tot de uitwisseling. Onder deze link een voorbeeld van zo'n nieuwsflits
De manier waarop de evaluatie van deze uitwisseling heeft plaatsgevonden heb ik al eerder omschreven onder het kopje 'ik kan evaluatiemiddelen ontwerpen en gebruiken om te bepalen of de internationale orientatie binnen mijn onderwijs effectief is geweest'. Deze hoort bij competentie nummer drie.
Hieronder nog een aantal afbeeldingen om een indruk te geven van alle internationale contacten van de afgelopen vier jaar (Baskenland, Emden, Sardinie).
Ik kan internationalisering plaatsen binnen een lange termijn planning, die bij de leerlingen bekend is en waar zij hun eigen planning op af kunnen stemmen.
Bij de vorige competentie heb ik al aangegeven dat het door omstandigheden niet eenvoudig is om internationalisering op een grootschalige manier in de tijd te plaatsen. Wel heb ik samen met Letty bij de hierboven genoemde uitwisseling met Baskenland een planning gemaakt met de looptijd van ongeveer een jaar, waarin zowel ouders als leerlingen wisten wanneer zij opdrachten in moesten leveren en wanneer de uitwisseling plaats vond. Zodoende konden zij rekening houden met praktische zaken zoals sport en bepaalde familie aangelegenheden.







